Vervoer in de Auvergne

Per Auto

Frankrijk heeft een uitstekend wegennet met een groot aantal vierbaanswegen en een grote dichtheid aan secundaire wegen. De kleinste tot de hoogst gelegen plaatsen zijn doorgaans goed bereikbaar.

Tolwegen

Er wordt in Frankrijk op veel autosnelwegen tol geheven. Als u een tolweg oprijdt, trekt u een tolkaart uit een daarvoor bestemd apparaat. Als u de tolweg verlaat, levert u deze kaart in. Op een scherm ziet u hoeveel u moet betalen. U kunt contant betalen en met een creditcard (Visa en EuroMastercard). Controleer altijd het wisselgeld voordat u verder rijdt.

Verkeersregels

De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom is 50 km en daarbuiten 90 km per uur (met regen 80 km); op wegen met gescheiden rijbanen 110 km per uur (met regen 100 km); op autosnelwegen 130 km per uur (met regen 110 km). 

Voor personenauto's met aanhangwagen of caravan gelden dezelfde maximumsnelheden. Is de aanhangwagen of caravan zwaarder dan het trekkende voertuig, dan geldt een maximumsnelheid van 65 km per uur. Voor bromfietsen geldt een maximumsnelheid van 45 km per uur. Overtredingen moeten ter plaatse contant worden betaald. Het dragen van autogordels is verplicht. Kinderen onder de tien jaar mogen niet op de voorbank van een auto zitten. Parkeren is verboden voor politiebureaus, ziekenhuizen, postkantoren en bij rode of rood-witte tegels. In blauwe zones (zone bleue) mag u van 9-12.30 u. en 14.30-19 u. niet langer dan 1 uur parkeren. Op parkeerplaatsen bij autosnelwegen mag u maximaal één nacht overnachten (auto, caravan, kampeerauto). U mag uw auto buiten de bebouwde kom nooit op de weg parkeren, de auto moet volledig in de berm staan. In het algemeen heeft verkeer op de Franse hoofdwegen (buiten de bebouwde kom) voorrang op zijwegen; bij rotondes geven borden de voorrangssituatie aan, meestal heeft het verkeer op de rotonde voorrang.

Autopech en Ongeval

Er is geen Franse wegenwacht. Als u autopech heeft, neem dan via de praatpalen langs de autosnelweg contact op met de politie. Zij sturen een reparateur van een garage. De auto wordt niet langs de weg gerepareerd, maar moet eerst naar een garage worden gesleept. Langs secundaire wegen kunt u contact opnemen met de gendarmerie (tel. 17), die vervolgens voor u een garage belt. Eventuele rekeningen van garages kunt u betalen met de waardebonnen uit de Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB. Bij problemen belt u met het steunpunt Lyon. Flikkerende knipperlichten op praatpalen waarschuwen automobilisten voor naderende problemen, bijvoorbeeld een file of een ongeval. Van zwaar beschadigde voertuigen neemt de politie het kentekenbewijs in. Na reparatie krijgt u het kentekenbewijs terug. Bij repatriëring krijgt de bevoegde transporteur het kentekenbewijs, nadat u een machtiging heeft ondertekend. Bekeuringen kunt u betalen met zegels die u bij een 'tabac' koopt. U plakt de zegels op de 'bon' en stuurt die naar het betreffende politiebureau. Krijgt u een proces-verbaal, vraag dan altijd naar het adres van de politie-instantie en de bevoegde rechtbank. Deze zijn nodig voor een correcte schadeafwikkeling in Nederland. Noteer bij een ongeval waarbij ook een Franse auto betrokken is, altijd de gegevens die op een sticker op de voorruit van de Franse auto staan.

Tanken

De benzine is in Frankrijk goedkoper dan in Nederland, maar duurder dan in België. De normale benzine is loodvrij (sans plomb): ongelode superbenzine (98 octaan) noemt men Super plus, gewone loodvrije benzine noemt men Euro sans plomb 95. Gewone superbenzine (super) en diesel (diesel) zijn voldoende verkrijgbaar; LPG (GPL) is langs de autosnelwegen redelijk verkrijgbaar, maar langs de secundaire wegen is LPG beperkt verkrijgbaar. LPG-gebruikers hebben een aparte verloopnippel nodig voor de tankaansluiting.

Per Autobus

Met de autobusverbindingen is het in de Auvergne droevig gesteld; op veel trajecten zijn er maar een of twee bussen per dag. Wie per bus reist, moeter rekening mee houden dat het reistempo laag zal liggen.

Treinverbindingen

Frankrijk heeft een uitstekend, zeer uitgebreid spoorwegnet dat wordt gexploiteerd door de SNCF. Helaas geldt net als voor de autobusverbindingen dat het reizen per trein door de Auvergne langzaam gaat. Het spoorwegnet is geheel geëlektrificeerd. Ook zijn er nog enkele nostalgische treinverbindingen, waarbij oude treinstellen worden gebruikt.

Taxi's

In iedere stad kunt u een taxi huren. In de meeste gevallen accepteren zij geen cheques en creditcards. Voor ritten van en naar stations en luchthavens rekenen taxi's extra.