Namibië en Botswana

Swipe

Infrastructuur

Een probleem wordt gevormd door het feit dat Botswana niet aan de oceaan gelegen is waardoor het afhankelijk is van vooral weg- en treinverbindingen met de buurlanden. Deze verbindingen met de voornaamste handelspartners Zuid-Afrika en Zimbabwe zijn beperkt, maar goed. Vanuit Gaborone zijn snelwegen aangelegd naar Pretoria en Mafikeng in Zuid-Afrika, naar het noorden via Francistown naar Bulawayo in Zimbabwe en in oostelijke richting naar Windhoek in Namibië. Behalve de hier genoemde goed onderhouden asfaltwegen zijn er tientallen wegen die weliswaar verhard, maar niet geasfalteerd zijn en u dus enigszins beperken in uw snelheid. Overigens, zeer goed te doen.

Het luchtverkeer wordt verzorgd door Air Botswana. Dat heeft zijn beperkingen omdat het uitsluitend lijndiensten onderhoudt met landen in zuidelijk Afrika. Komend vanuit Europa betekent dat u zult moeten vliegen met een Europese luchtvaartmaatschappij die dan weer geen directe verbinding onderhoudt met Botswana. Doorgaans vliegt men via Johannesburg of Kaapstad in Zuid-Afrika, waar dan overgestapt wordt naar Gaborone, Maun of Francistown. Vliegen in Botswana is tamelijk duur, het alternatief wordt gevonden door gebruik te maken van een huurauto, waarvan u, vanaf de meest gangbare luchthavens via de weg vrijwel overal kunt komen.

Hoewel er een goede treinverbinding is vanuit Zuid-Afrika via Gaborone, Mahalapye, Palapye en Francistown naar Bulawayo in Zimbabwe, wordt deze nauwelijks door toeristen gebruikt. De treinen rijden redelijk op tijd, maar het is zeer omslachtig om op een station te komen als je buiten de treinroute verblijft. Het is de enige, ooit door de Duitsers als smalspoor aangelegde, spoorwegverbinding in Botswana.