De vallei ten oosten van Kathmandu

Swipe

Changu Narayantempel

Acht kilometer ten noorden van Bhaktapur staat op een hoogte van 1540 m en op de top van een 153 m hoge heuvel één der oudste voorbeelden van de Nepalese pagodebouwstijl en één van de oudste bestemmingen voor pelgrims in de Kathmandu vallei. Het is de tempel van Changu Narayan, die werd gebouwd in 323 na Chr. door koning Hari Dutta Malla en gewijd is aan Narayan (Vishnu). Boeddhisten komen hier om eer te brengen aan Hari Hari Hari Vahan Lokeshwor. In het jaar 1458 na Chr. werd het heiligdom aangevallen door moslimlegers uit India. Volgens de overlevering viel de winter in dat jaar echter vroeg in waardoor de aanvallers het heiligdom niet konden bereiken; hierdoor bleef het gespaard. In de 17e eeuw werd de tempel gerenoveerd door Bhupalendra Malla, de toenmalige koning van Kirtipur. U vindt de koperen afbeeldingen van hem en zijn vrouw Bhuvanlaxmi in een ijzeren hekwerk voor de ingang van de tempel. De laatste renovatie vond plaats in 1989.

Volgens de legende was dit de plek waar Vishnu zich terugtrok in een boom, na vervloekt te zijn door Guru Sukracharya voor het doden van de brahmaan Sumati. Vishnu had per ongeluk Sumati gedood tijdens een gevecht met de demonenkoning Chand. Volgens de vloek van Guru Sukracharya, de leraar van Sumati, zou Vishnu onthoofd en van zijn godentroon worden gestoten door een brahmaan. Als boetedoening verbleef Vishnu jarenlang in een boom waarna hij de vloek kon weerstaan. Om deze boetedoening te gedenken werd op deze plek de Changu Narayantempel gebouwd. De tempel is één van de zeven monumenten in de Kathmandu vallei die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Plaatselijk staat de tempel bekend als de Changu, maar anderen gebruiken namen als Dolagiri, Dolparvat, Dolasikhar, Champakaranya en Champapur Mahanagar. Tientallen souvenirwinkeltjes flankeren de weg die vanuit het dorp Changu naar de tempel voert. U passeert onder meer het Changu museum, waarin onder meer gebruiksartiekelen uit het dorp staan tentoongesteld.

Binnenhof van het tempelterrein

Als u het binnenhof van het tempelterrein betreedt, dan moet u er rekening mee houden dat de echte ingang zich aan de achterzijde van de tempel bevindt. De deuren en omlijstingen zijn prachtig met koperwerk beslagen. De toegangen tot de tempel worden bewaakt door griffioenen, mythische leeuwen, olifanten en paardachtige sarabhas. Opmerkelijk is het rijke houtsnijwerk in en op de gevels en de dakstutten. De dakstutten zijn onder meer bewerkt met afbeeldingen van de tien incarnaties van Vishnu. In de twee daken tellende tempel, staat een bronzen beeld van Vishnu, gezeten op zijn rijdier Garuda, dat is omhangen met guirlandes. Het binnenste heiligdom is verder fraai beslagen met zilver- en koperwerk. In wezen zijn er rondom het bronzen beeld van Vishnu drie afzonderlijke heiligdommen gebouwd. Helaas is het binnenste heiligdom alleen voor hindoes toegankelijk, maar als u voor de hoofdingang gaat staan, dan heeft u toch een redelijk zicht op de opmerkelijke bouw van de binnenzijde van de tempel en het beeld van de god Vishnu. Rechtsboven de ingang van de tempel is een halfrode steen ingemetseld in de muur. Het is een vergrote afbeelding van een rijstkorrel en staat in zijn eenvoud symbool voor de eeuwige waarheid. De Garudafiguur die voor de tempel staat, dateert uit de vijfde eeuw na Christus en is ruim twee meter hoog. Voor dit beeld bevindt zich, enigszins verscholen, de oudste inscriptie in steen die men in de Kathmanduvallei heeft gevonden. Deze inscriptie stamt uit dezelfde periode als het Garudabeeld en is gedateerd op 464 na Chr.. Een ander bekende beeld is de Chanda Narayan (Garuda Narayan) uit de 7e-eeuwse Lichavi periode. Het beeld stelt Naraya (Vishnu) voor gezeten op zijn rijdier Garuda. Het kunstwerk staat afgebeeld op het Nepalese bankbiljet van 10 roepie. De schitterende stenen en houten afbeeldingen van voornamelijk Vishnu maken elke bezoeker sprakeloos. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat slechts zo weinigen deze tempel bezoeken. Tijdens het Mahashivaratrifestival (februari) bezoeken vele gelovigen deze tempel om de geboortedag van Shiva te vieren.

Chhinnamastatempel

In de zuidoosthoek van het tempelterrein staat de geheel met koper beslagen Chhinnamastatempel van de zogenoemde Shakti cult. Letterlijk betekent Chhinnamasta `de onthoofde'. De godin onthoofde zichzelf om met haar bloed de uitgehongerde goden Dakini en Varnini te kunnen voeden. Sinds die dag noemt men haar Chhinnamasta. De tempel is één van de oudste gebouwen op het tempelterrein.

De priesters

In de gebouwen rondom de Changu Narayantempel wonen de priesters en hun familieleden. Het priesterschap is hier erfelijk en gaat over van vader op zoon. De tempel bezit honderden hectaren land in de directe omgeving en is daarom relatief rijk. Het beheer van de tempel en de gronden is in handen van een guthi, een utivoerend comité van priesters en hoogwaardigheidsbekleders.

Verbindingen Changu Narayantempel

Vanuit Bhaktapur: De tempel is na een wandeling van ongeveer twee uur (bergopwaarts) te bereiken. Zodra men de stad Bhaktapur in noordelijke richting verlaat, ziet men de tempel al bovenop een heuvel staan. U kunt de tempel ook per bus of taxi bereiken.

Vanuit Kathmandu: Wie de tempel vanuit Kathmandu wil bezoeken, kan het beste in de richting Bodhnath fietsen. Na Bodhnath passeert men het Gokarna reservaat (aan de linkerkant van de weg). Blijf de weg volgen tot u bij het dorpje Bramhakel komt. Daarvandaan is het dan nog drie kwartier lopen naar het heiligdom. De tempel is via Bhaktapur ook per taxi bereikbaar.

Vanuit Nagarkot: Een bezoek aan Changu Narayan is goed te combineren met een overnachting in Nagarkot. De tempel is vanuit Nagarkot wandelend bereikbaar (via Gausuli en Khoriya) in ongeveer 3 uur.

De vallei ten oosten van Kathmandu

10 prachtige bestemmingen in Changu Narayantempel en Nepal