Vrachtschip met passagiersaccommodatie

Nog niet zo lang geleden kon je alleen per schip over de wereld reizen. Die tijd is voorbij. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd het vliegen zo goedkoop, dat bijna alle passagiersschepen verdwenen.

Het is wel mogelijk als betalend passagier mee te varen op een vrachtschip. Het leuke hiervan is, dat verscheidene havens worden aangedaan en dat de route onderweg vaak wordt aangepast. Maximaal gaan op zo’n reis 12 passagiers mee (anders is een arts aan boord verplicht), maar het kan ook voorkomen dat je de enige bent. Tijdens de zeereis heb je dagelijks contact met de bemanning in een informele sfeer. De maaltijden worden veelal gebruikt met de kapitein en andere officieren in de daarvoor bestemde salon. Ook is er aan boord vrijwel altijd een aparte leessalon met een kleine bibliotheek, vaak voorzien van radio, tv en video. Sommige schepen beschikken zelfs over een zwembad en sauna. De hutten hebben altijd één of meer ramen of patrijspoorten en beschikken over een eigen douche en toilet. Zorg er voor dat je de vereiste visa hebt voor de landen die je aandoet, anders mag je niet van het schip af!

In het algemeen zal je een tocht op een vrachtschip ruim, tot soms wel een jaar, van tevoren moeten boeken. Het heeft te maken met de beperkte accommodatie aan boord en ook met het feit dat deze vorm van reizen steeds populairder wordt. Vracht is en blijft echter de belangrijkste bron van inkomsten voor een rederij; geen lading betekent geen afvaart. Daarom is de vertrekdatum doorgaans slechts bij benadering bekend en zelfs vlak van tevoren zijn nog wijzigingen mogelijk.

Denk niet dat het echt goedkoop is. Je kunt uitgaan van de vuistregel dat een scheepsreis in het algemeen tussen de € 75 en € 100 per dag kost, inclusief het (meestal uitstekende) eten aan boord, de havenbelastingen en in/ontschepingskosten. Dus een reis van twintig dagen gaat je zo’n € 1500 à € 2000 kosten. Wel is het natuurlijk zo dat je tijdens de tocht geen verdere uitgaven hebt aan onderdak, eten en transport. De sterke drank aan boord is vaak gratis of anders belastingvrij. Vier dubbeltjes voor een biertje is zo’n beetje het maximum.

Als je na afloop weer naar huis wilt vliegen is dit dikwijls mogelijk tegen het zogenaamde zeemanstarief, wat neerkomt op 40% korting op de officiële prijs van het ticket.

Het is ook mogelijk helemaal om de wereld rond te varen. Een voorbeeld van een reis van maar liefst vijftien weken: Hamburg – Rotterdam – Duinkerken – Le Havre – New York – Norfolk – Charleston – Panamakanaal – Papeete (Tahiti) – Noumea – Auckland – Melbourne – Sydney – Pusan – Keelung – Hongkong – Singapore – Suezkanaal – Port Said – Salerno – La Spezia – Felixstowe – Hamburg. Prijsindicatie: circa € 8000.

Werken op een vrachtschip

Het is tijdverspilling om te proberen als werkend passagier mee te varen op een vrachtschip. Het is vrijwel onmogelijk. Als werkend passagier ben je geen officiële zeeman, waardoor je niet verzekerd bent. De rederij is aansprakelijk wanneer je iets zou overkomen. De kapiteins van alle schepen hebben daarom strikte instructies van hun rederij geen personen mee te nemen op hun schip.

Wil je toch gaan proberen mee te varen op een vrachtschip, dan is het allereerst noodzakelijk een zeemansboekje te krijgen. Wanneer je in het bezit ervan bent, ben je officieel geregistreerd als zeeman. Een zeemansboekje wordt eigenlijk alleen verstrekt als je de juiste opleiding hebt gevolgd.

Voor informatie en boeking kun je in Nederland terecht bij:

Cargo Ship Cruises
Seinpostweg 39A

1976 BT IJmuiden
0255-517317; fax 0255-513191
www.cargoshipcruises.nl

Sea Travel Holidays
Geul 24

8032 GJ Zwolle
038-4222660; fax 038-8519562
www.seatravel.nl
e-mail: info@seatravel.nl

VCK Travel
Valreep 13

1042 AN Amsterdam
020-6800878; fax 020-6800879
www.vcktravel.nl
e-mail: cruises@vcktravel.nl

In België zijn mij geen organisaties bekend voor het boeken van dit soort reizen.

Nuttige boeken over dit onderwerp:

Vleugels van de brug; reizen per vrachtschip, een gids
auteur: A. Zuidhoek
uitgever: Fontein

Around the world by freighter
auteur: B. Hartley
uitgever: Trafford Publishing

By degrees: around the world by tramp freighter
auteur: R. Moses
uitgever: Trafford Publishing

Running away to sea: round the world on a tramp freighter
auteur: G. Fetherling
uitgever: Dundurn Press

Travel by cargo ship
auteur: H. Verlomme
uitgever: The Globe Pequot Press

Reacties

Waar kan ik een zeemans of monsterboekje aanvragen. Ik had ooit een monsterboekje ( waar het is weet ik niet ) Is dit mogelijk geregistreed ? ?

Ooit heb ik voor de Holland Amerika Lijn gewerkt, periode 1969/70. Daar is ooit een monsterboekje voor geweest, kan er een kopie van zijn. Ik ben cameraman en werk veel voor de offshoreindustrie, heb ook de nodige certificaten. Ga voor een pilot uitzending 6 weken naar de caribbean, zou de reis naar..bonaire/curacaou graag per boot doen i.p.v. vliegen.

Wijs mij de weg om een monsterboekje te krijgen Bij welke instantie. Misschien staat mijn monsterboekje geregistreerd ( ergens )

Zoals u bekend is het monsterboekje een officieel document voor de registratie van bemanningsleden in het Centraal register bemanningsgegevens van het Kiwa Register. Elke zeevarende heeft dit monsterboekje nodig. Het monsterboekje krijgt u alleen als u het voor uw werk nodig heeft of als u een specifieke opleiding volgt waarbij werkzaamheden aan boord van belang zijn. Uw monsterboekje is 10 jaar geldig. Bent u uw monsterboekje verloren of is het gestolen, dan moet u een nieuw boekje aanvragen. U heeft hiervoor de volgende documenten nodig: een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of toeristenkaart); 2 gelijke recente pasfoto’s met uw naam en geboortedatum; in geval van diefstal: verklaring van de politie waaruit blijkt dat het monsterboekje is gestolen. De kosten voor het verkrijgen van een monsterboekje vindt u op de website van het Kiwa Register.

Hallo, Mijn partner wil zo graag es mee varen op een vrachtschip. Dit zou ik hem als verrassing willen aanbieden. Weet u waar ik dat binnen de Benelux voor 1 weekend of maximaal 3 dagen kan boeken? mvg, silvia

Beste Sylvia, Hierboven op deze pagina vind je een drietal adressen waar je terecht kunt voor informatie en boekingen. Vriendelijke groet

Hallo, Volgend jaar augustus ga ik naar Zuid-Korea om daar een half jaar lang te studeren. Het meevaren met een schip als werkend pasagier leek me echt een hele gave ervaring, bij het lezen van dit artikel zakte de moed me wel een beetje in de schoenen. Maar op de site van het kiwaregister, waar je het boekje aan moet vragen staat dat je dit nodig hebt als je het boekje wilt aanvragen: "voor werknemers: een verklaring van een scheepsbeheerder of zeewerkgever waaruit blijkt dat u voor uw werk een monsterboekje nodig hebt. De verklaring dient minimaal uw functie te vermelden en ondertekend te zijn door uw werkgever." Als je deze hebt kun je gewoon het boekje aanvragen, dus als meewerkend pasagier moet kunnen denk ik? Groet, Justin

Beste Justin, de uitdaging zit hem in `meewerkend passagier'. Dit is echt moeilijk. Als gewoon zeeman kan het natuurlijk, daarvoor heb je een zeewerkgever nodig die een verklaring overhandigd waarmee je het monsterboekje kunt verkrijgen. Niet eenvoudig dus, maar wie niet probeert.... Veel succes!

Na een carrière van 42 jaar als zeevarende op de grote vaart, waarvan 20 jaar als stuurman en 22 jaar als kapitein, zou ik graag nog eens een zeereis willen maken. Bij voorkeur naar Z.Afrika. Ik ben in het bezit van de volgende bescheiden: monsterboekje, 1e rang + master all ships, loodscertificaten (pilot- exemptions) voor Hoek van Holland, Harwich/Felixtowe, Killingholme, Oostende en Ramsgate. Van 1960 tot 1970 heb ik gevaren bij de Kon.Rotterdamsche Lloyd(KRL) als stuurm.leerling, 4e en 3e stuurman. Van 1970 tot 1980 als 2e en 1e stuurman bij de Stoomv. Mij Zeeland(SMZ) Van 1980 tot 2002 als kapitein a.e.v. bij de SMZ, Stena Line, Holland America Line(HAL)en Trans Europe Line. Vriendelijke groet, Joop Herle

Zou graag documentatie ontvangen,in verband,meevaren met vrachtschepen.Mijn man was vroeger hoger officier bij de KNSM.En heb ook zelf heel veel mee gevaren.Zou graag voor een paar maand meegaan. Ik had vroeger zelf ook een monsterboekje,maar weet niet waar dit gebleven is.Maar wil gewoon nu als passagier mee. Graag van u wat prijzen en documentatie gehad.Vriendelijke groeten

Beste Godelieve, wij organiseren helaas niet zelf overtochten met vrachtschepen, maar misschien kan iemand anders jou helpen. Kijk ook even naar de bovenstaande informatie.

Ik zou graag van u een paar gegevens willen hebben over het mee varen op een cargo cruise ik heb vroeger ook gevaren bij de knsm het liefst naar de Middellandse zee Ik wacht op bericht van u vroege van de laak