West-Suriname

Swipe

Guyana

Guyana, het westelijk buurland van Suriname, kan een vergeten kolonie van Nederland worden genoemd. Hoewel de Zeeuwen er bijna tweehonderd jaar de vlag zwaaiden (1616-1803) bekommert slechts een enkeling zich om het Hollands cultureel erfgoed. Zo is er op Fort-Island nog een Oud-Hollands kerkje te zien en zijn er diep in het oerwoud nog resten van het Fort Kijkoveral.

Onder Nederlands bestuur ontwikkelde Guyana zich tot een veelbelovende plantagestaat, waar met gebruik van negerslaven rond de rivieren de Essequibo, Berbice en Pomeroon suikerriet, koffie en cacao werden verbouwd. Het succes eindigde bij de overname door de Engelsen in 1803.

De Nederlandse taal liet zich in Guyana echter met moeite uitroeien. De plaatselijke kranten bleven nog ruim 100 jaar na de Britse overname tweetalig en begrippen als ‘baas’ en ‘polder’ zijn nog altijd in zwang. Ook zijn er plaatsnamen als Goed Fortuin en Beterverwagting, al worden die tegenwoordig met een Engels accent uitgesproken.

Springlands

Aan de overkant van de brede Corantijnrivier, de grensrivier tussen Suriname en Guyana, ligt het aanmeerplaatsje Springlands. Het stadje vormt een springplank voor een bezoek aan het achterliggende Guyana. Vanuit Springlands rijden bussen naar Georgetown, de hoofdstad van het voormalige Britse rijksdeel dat in 1966 onafhankelijk werd. Tussen Nieuw-Nickerie en Springlands is een levendig transport van mensen en goederen ontstaan. Guyanese dagjesmensen wagen de oversteek in open houten bootjes om goedkoop te winkelen in Nieuw-Nickerie in Suriname. Vanuit Suriname worden kleding en sigaretten in Guyana doorverkocht, een handel die door douaniers oogluikend wordt toegestaan.

De oversteek

Automobilisten bereiken Springlands met de Canawaima veerdienst die om 11.00 uur vanuit de Southdrain terminal vertrekt, 37 km buiten Nieuw-Nickerie, het westelijke grensstadje in Suriname; passagiers dienen om 10.15 uuur aanwezig te zijn. De oversteek duurt een halfuur. Terug vanuit Guyana vertrekt de boot om 13.00 uur Guyanese tijd (Guyana loopt een uur achter op Suriname). Voor de overtocht heeft een huurauto een in Guyana geldig verzekeringsbewijs nodig dat voor de nodige valuta bij een assurantiebedrijf te koop is.

Ook het veer vaart uiteraard niet kosteloos: voor een 21-dagenretour betaalt u US$ 15.- per persoon, US$ 30.- voor een personenwagen en US$ 40.- voor een terreinwagen. Informeer voor vertrek naar eventuele schemawijzigingen: tel.: 08540088, of 08804932.

Voetgangers winnen heel wat tijd als zij de overtocht naar Guyana bij Backtrack (spreek uit: baktrak) even buiten het stadscentrum van Nieuw-Nickerie aandurven. Backtrack is een vertrekpunt van kleine passagiersboten aan de Surinaamse kant van de Corantijnrivier, waarbij men geen officiële uitlaatpost passeert. De open vissersboten varen meermalen per dag en leggen het traject in 15 minuten af, maar de overtocht is illegaal en kan tot een fikse boete leiden.

Op de dijk bij Backtrack is ten behoeve van hindoereizigers een gebedsruimte ingericht. Indien u bij terugkomst uit Guyana een immigratiepost passeert, dient u officieel een multiple entry visum voor Suriname aan te tonen en een bewijs van vaccinatie tegen gele koorts. Backtrack is met de auto vanuit het centrum van Nieuw-Nickerie in 15 minuten bereikbaar, via de Achterstraat (Doerga Shawstraat), de Van Drimmelenpolder en de Corantijnpolder.

10 prachtige bestemmingen in Guyana en Suriname