Centraal- en westelijk Tanzania

Swipe

Dodoma

Op papier Is Dodoma sinds 1973 de hoofdstad van Tanzania, maar behalve veel folklore in de oude wijken is er weinig te beleven. Ook al hebben ze de hoofdstraat Fifth Street (in de volksmond derhalve: Fifth Avenue) genoemd, tijdens het spitsuur valt een auto hier op. Voorzover bekend zijn er uitsluitend wat overheidsdiensten naar overgebracht, buitenlandse vertegenwoordigingen zijn er nauwelijks In de ruim 180.000 Inwoners tellende stad. Niemand schijnt zin in een verhuizing te hebben en zelfs in vergelijking met Dar es Salaam, de vroegere hoofdstad van Tanzania en evenmin een toonbeeld van schoonheid, valt dat best te begrijpen.

De centrale ligging van een stad is niet altijd een reden om er bijzondere privileges aan toe te kennen. De temperatuur bijvoorbeeld, blijft overdag zelden onder de 30° C, waarna het bij avond dan weer behoorlijk kan afkoelen, soms blijft het kwik maar net boven de 10° C steken. Er valt weinig regen.

Toen de centrale spoorlijn in 1910 voltooid werd, werd Dodoma van grote betekenis. Daarvoor was het weliswaar een nederzetting die belangrijk was voor de oost-west karavaanroutes, pas toen de Duitsers er hun administratieve centrum vestigden, óók al als gevolg van de centrale ligging en de bereikbaarheid per spoor, werd het echt belangrijk. In 1914 verplaatsten de Duitsers de plaats van hun hoofdkwartier weer, maar Dodoma bleef zeer belangrijk als centrale plaats voor de bevoorrading van de troepen.

Na de overname door de Britten nam de betekenis van Dodoma snel af. Dat er wekelijks lijndiensten van British Airways landen heeft alleen te maken met het feit dat de postdistributie vrijwel geheel via Dodoma loopt. Dat kan er de oorzaak van zijn dat de post die langs de centrale spoorlijn in de brievenbus gestopt wordt, soms weken sneller is dan post die elders vandaan komt, met uitzondering van Arusha en Zanzibar, die hebben hun eigen luchtverbindingen.

Reeds in de jaren dertig van de 20e eeuw was Dodoma belangrijk in het internationale luchtverkeer. Er werden tussenlandingen gemaakt in het traject Kaapstad-Londen en Kaapstad-Caïro. In de stad is het hoofdkantoor gevestigd van Tanzania’s grootste politieke partij, de CCM. In de jaren zeventig was Dodoma van betekenis voor het internationale radioverkeer. Vanwege de ligging werd het gekozen als plaats voor de hoofdvestiging van het kantoor van de Pan African Telecommunication Networks met radioverbindingen naar 12 landen. Er is wel wat industrie rond de stad.

Het is de enige plaats in Centraal-Afrika waar wijn verbouwd wordt. Voortbordurend op de ontdekkingen op dat gebied in 1938 door Britse geestelijken (die de door hen verbouwde wijn van slechte kwaliteit vonden en de verbouw ervan stopten) plantten Italiaanse missionarissen daartoe in 1957 wijnstruiken zuidelijk van de stad nabij Bihawana. Kenners noemen het product echter azijn waaraan te veel water werd toegevoegd en met de mogelijkheid tot aankoop van uitstekende én goedkopere Zuid- en Noord-Afrikaanse wijnen is de keus betrekkelijk eenvoudig.

Ook de landbouw heeft zijn tegenslagen gekend. Een ambitieus plan voor de opzet van massale verbouw van pinda’s mislukte door ziekte van de planten. Veeteelt gaat beter, de koeien zijn van uitstekende kwaliteit en het is dan ook zeer goed mogelijk om in Dodoma een mooi stuk vlees te kopen. Maar ja, wat moet een toerist daarmee? Een programma om koeien van een nog betere kwaliteit te fokken is echter mislukt.

Ten noorden van de stad leeft het Gogo volk. Indertijd was het een berucht volkje waar menige karavaantocht vroegtijdig werd beëindigd. Gogo zijn te herkennen aan gekleurde inkervingen tussen de ogen. Ze denken dat het een goed middel is om blindheid tegen te gaan. Als gevolg van de vele zonne-uren kwamen oogziekten in deze omgeving veelvuldig voor.

De dichtstbijzijnde attractie van enige betekenis zijn de rotsschilderingen nabij Kondoa, 180 kilometer ten noorden van Dodoma. Ze vormen het bewijs van de aanwezigheid van ontwikkelde volkeren. De rotsen werden door de volkeren als woning gebruikt. De tekeningen en schilderingen zijn van verschillende afmeting en kleurstelling (én van kwaliteit!). U kunt de afstand ook met het vliegtuig overbruggen, Kondoa heeft een klein vliegveld. Inlichtingen over de mogelijkheden daarvoor kunt u krijgen bij de medewerkers van Air Tanzania in Dodoma. Bij een bezoek aan de rotsen is de assistentie van een deskundige gids noodzakelijk. Veel mensen werpen zich op als gids, weinig zijn er deskundig.

Als u met de auto van Dodoma naar Arusha rijdt wordt u op diverse plaatsen rond Kondoa gewezen op de aanwezigheid van rotstekeningen aldaar. U kunt de plaats ook bezoeken vanuit het Tarangire National Park.

Rijdend van Kondoa richting Arusha, passeert u het gebied van het Tatoga(Datoq) volk, een voorbeeld in Afrika voor de inrichting van trapsgewijze akkers. Links van de weg ziet u het massief van de Mount Hanang, beter bekend als de vergeten berg. Hij ligt in een schitterend gebied met meren en bossen (en natuurlijk veel wild en vogels). Het is de op twee na hoogste berg in Tanzania en met z’n 3417 meter een uitdaging voor liefhebbers van bergwandelen. Hoewel, wandelen is niet altijd het juiste woord voor uw pogingen om hogerop te komen. Een heerlijk gebied voor de liefhebber. Wilt u er ten volle van genieten dan moet u van Babati naar het oostelijk ervan gelegen Singida rijden. Vlak bij Babati kunt u dan meteen kennismaken met de Barabaig, een volk dat beroemd was om zijn vermogen regen te maken.

Vanuit Singida kunt u weer terugkeren naar Dodoma. U moet voor deze rit enkele dagen uittrekken, er zijn onderweg diverse overnachtingsmogelijkheden.

10 prachtige bestemmingen in Dodoma en Tanzania